PERCEPCE HUDBY - Fryderyk CHOPIN – Etudy (Op.10, 1-12)

REFERÁTY

POSLECH

DISCO

  • Super Trouper | Dancing Queen | Money, Money, Money | Mamma Mia | Sunny | Stayin´ Alive | Decibely lásky | Non stop

TECHNO

SWING

FUNK

RAGTIME

ZÁPISY:

DISCO

  • = žánr taneční hudby
  • „disco“ = zkrácené slovo „diskotéka“
  • vznik: v afro-americké a hispánské komunitě v 70´s 20.st.
  • 1941 – první diskotéka (“discothéque„ = noční klub) → nevystupovaly kapely, namísto toho se pouštěla hudba přímo z vinylových desek
  • rytmus: four-on-the-floor rytmus (pravidelný 4 dobý rytmus → velký buben hraje každou dobu + šestnáctinový či osminový hi-hat činel)
  • hudební nástroje: užívání dechových nástrojů a elektrického piána, syntetizátory, bicí;
  • interpreti: Bee Gees, Donna Summer, ABBA, Boney M, Michal David
  • písně: Super Trouper | Dancing Queen | Money, Money, Money | Mamma Mia | Sunny | Stayin´ Alive | Decibely lásky | Non stop |
  • poprvé použito ve filmech: Horečka sobotní noci (1977, John Travolta), Špion, který mě miloval (1977, bondovka)
  • později Disco výrazně ovlivnilo i Hip Hop

TECHNO

  • subžánr elektronické taneční hudby | 80´s vznik | 90´s hlavní rozmach |
  • 2 gramofony + mixážního pult → mix = prolínání jednotlivých skladeb → nepřetržitý ucelený proud techno hudby
  • výrazný rytmus (monotónním střídání úderů basového bubnu a hi-hat) | rychlé tempo (140 – 160 BPM) |
  • podstata: opakování určité hudební jednotky (vznik napětí až extáze) |
  • čistě instrumentální styl (elektronické hud. nástroje → syntezátory, samplery, bicí automaty / jejich SW obdoby) |
  • zástupci: Carl COX, chrudimský DJ Aleš Bleha
  • |-| bez živých nástrojů | bývá vyčítán nedostatek „opravdového muzikantství” | repetitivnost (→ snaha o vyvolání hypnotické atmosféry → jakási obdoba pradávných šamanských rituálů)
  • |+| pro techno typický strojový chlad je záměrný → právě tímto způsobem lze vyjádřit něco, co jinými hudebními směry vyjádřit nelze.

SWING

  • vznik: 20´s 20.st.; největší sláva: 30-40´s (Swingová éra 1936 – 45)
  • historické okolnosti: Nový úděl amerického prezidenta Franklina Delano Roosevelta → společnost pomalu získávala opět svou naději
  • rytmus: tzv. tečkovaný rytmus (neboli shuffle, také swingový rytmus) – každá čtvrťová nota (doba) se dělí na tři osminové noty – tedy na jednu triolu. Z valné většiny se hrají osminy jen dvě, a to tak, že ta první je vždy dvojnásobně delší než ta druhá. Ke zjednodušení zápisu už tady ale neslouží 12/8 takt jako v blues, ale speciální značka.
  • epocha velkých orchestrů → big bandů
    • hudebníci hrávají přesně podle not (na rozdíl od menších jazzových souborů, kde se často improvizovalo)
    • hudební nástroje: saxofony (3-5), trubky (4), trombóny, klavír, bicí, kontrabas, kytary
    • poprvé se setkávají černí i bílí muzikanti na jednom pódiu
  • slavné orchestry:
    • světové: Orchestr Glenna Millera (pozoun), Orchestr Bennyho Goodmana (klarinet), Count Basie, Woody Herman;
    • CZ: Karel Vlach, Gustav Brom, Karel Hála, Ondřej Havelka (Melody Makers)
    • další slavní interpreti: Django Reinhardt (kytara), Stéphane Grappelli (housle), Frank Sinatra (zpěv)

FUNK

  • vývoj: v 60´s 20. stol. (vrchol v 70´s); předchůdcem = soul
    • oproti soulu má funk komplexnější (složitější) rytmus, struktura skladby bývá jednodušší
  • charakteristika: 4/4 takt, silná basová linka, ostrá rytmická kytara
    • zpívané až křičené vokály (vliv Afriky)
    • důraz i na taneční stránku hudby
  • hud. nástroje: kytara – baskytara (dominantní) – bicí – dechové nástroje (trubky – výrazné na rytmus orientované, později nahrazovány “umělými”- synthetizátory)
  • představiteléJames BROWN ( „Papa’s got a brand new bag“ – 1965), Zapp, Prince, George CLINTON,
  • představitelé - ČR: Roman HOLÝ (J.A.R), Monkey Business
  • funk zaplnil mezeru mezi soulem a rockem Jimiho Hendrixe

RAGTIME

  • “to rag” = roztrhat, rozervat → specifický způsob klavírní hry
  • vznik: konec 19. stol., jižanské státy USA
  • považován za poslední mezistupeň mezi tradiční černošskou lidovou hudbou a jazzem
  • původní nástroj: banjo; později ale především klavír
  • rytmus: pravidelný polkový (2/4 takt, oktávový bas na těžkých dobách)
  • melodie: synkopovaná, jakoby rytmicky roztrhaná
  • ragtimy se neimprovizují ale komponují a interpretují, většinou bývají sestaveny ze 3-4 tematicky odlišných částí (Př.: Heliotrope Bouquet)
  • skladatelé: Scott Joplin, Jelly Roll Morton, Joseph F. Lamb
    • Scott Joplin (1867? – 1917), skladatel a klavírista, “Král ragtimu” , zřejmě jako první použil termín “swing” pro popis hry ragtimu: “Play slowly until you catch the swing” (Termín swing později přešel na jeden z raných žánrů jazzu)
  • nejslavnější skladby: The Entertainer (1902), The Meaple Leaf Rag (Joplin), Bugatti-step (Jaroslav Ježek)
  • znovuobjevení ragtimu: film Podraz (The Sting, 1973)